logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۱۲۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان‌های زنجان مطرح شد:

مجالس عزاداری محرم، باید سبب ارتقای معنویّت و تکامل نسل جوان شود

مجالس-عزاداری-محرم،-باید-سبب-ارتقای-معنویّت-و-تکامل-نسل-جوان-شود
ائمه جمعه استان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بر اینکه عزاداری ایام محرم باید همراه با معرفت و شناخت باشد و سبب ارتقای معنویّت و اخلاق و تکامل مخاطبان، به‌خصوص نسل جوان باشد تاکید کردند.

به گزارش موج رسا; ائمه جمعه استان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بر اینکه عزاداری ایام محرم باید همراه با معرفت و شناخت باشد و سبب ارتقای معنویّت و اخلاق و تکامل مخاطبان، به‌خصوص نسل جوان باشد تاکید کردند.

بیشتر بخوانید

حجت الاسلام محمد‌رضا علی‌اکبری، امام جمعه ماهنشان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به اینکه امر حجاب نه فقط حکم خدا بلکه حافظ امنیت کشور است گفت: زن یا مردی که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند هم خلاف شرع کرده هم امنیت را بر هم می‌زنند.

وی افزود: عفاف و حجاب باعث خواهد شد خانواده مستحکم شود وجامعه از روح و روان سالم برخوردار گردد و جایگاه اجتماعی انسان تقویت گردد و باید با نگاه مهربانانه محبت آمیز و نگاه مادرانه و پدرانه و پرهیز از دو قطبی‌سازی مشکل حجاب در جامعه حل شود.

امام جمعه ماهنشان با اشاره به اینکه دشمنان اسلام با تمام توان و امپراتوری رسانه‌ای به جنگ عفاف و حجاب آمده‌اند گفت: ما هم باید با تمام توان به مبارزه با دشمن بپردازیم. 

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه مباهله بزرگ‌ترین فضیلت امیرالمومنین که از آن به غدیر ثانی تعبیر شده است گفت: این روز، روزی است که زبان مدعیان بسته شد مباهله روزی است که پیامبر عزیز با عزیزترین عناصر انسانی خود به میان آمد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری با اشاره به اینکه دیپلماسی متوازن دولت سیزدهم با سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی بیش از پیش رخ می‌نماید گفت: این امر حکایت از فرصت‌های جدی و دستاوردهای بیشتر برای ایران اسلامی دارد.

وی اذعان کرد: افریقا برای ایران فرصت متعدد سرمایه‌گذاری سودآوری داشته می‌تواند مقصد صادرات صنایع مختلف ما باشد و از طرفی می‌تواند نیازهای ما را تامین نماید امیدواریم نتایج این سفر در معیشت و سفره مردم دیده شود.

وی تشکیل شعبه مستقل تامین اجتماعی در شهر ماهنشان را با توجه به پتانسیل‌های فراوان و نیاز مبرم اهالی خواستار شدند و همچنین از نبود بیمارستان تامین اجتماعی در شهرستان ماهنشان گلایه کردند و بار دیگر از کمبود نیروی انسانی در ادارات ماهشان که با حداقل نیرو کار می‌کنند گلایه کردند و از مسئولین استانی خواستند تا سهمیه پذیرش و استخدام نیرو آن هم نیروی بومی برای شهرستان ماه نشان در نظر بگیرند تا قسمتی از مشکلات ادارات ماهنشان حل گردد و بتوانند خدمت رسانی خوبی به مردم داشته باشند.

 

خانواده اساسی‌ترین و مهم‌ترین بنیان اجتماعی با ویژگی‌های خاص فرهنگی و ساختاری در چارچوب دین است

حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان خرمدره با اشاره به تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با اهمیت تبلیغ در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم اظهار داشت: 

بیانات مبسوط رهبر معظم انقلاب در دیدار با مبلغان و تأکید بر اهمیت تبلیغ، نشان از مسئولیت بالای روحانیت، مردم و مسئولان در ارتباط با مسئله تبلیغ دین است. 

 وی افزود: استفاده از شیوه‌های نو در تبلیغ دین که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، بدون کمک حمایت مسئولان فرهنگی امکان‌پذیر نخواهد بود. 

 امام جمعه خرمدره با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا، مصداق مهمی از فرصت‌شناسی و گسترش ارتباطات با کشورهای مختلف است که موجب خنثی‌سازی توطئه‌ها برای انزوای ایران اسلامی است. 

وی با اشاره به روز خانواده و تکریم بازنشستگان گفت: خانواده اساسی‌ترین و مهم‌ترین بنیان اجتماعی با ویژگی‌های خاص فرهنگی و ساختاری در چارچوب دین است که باید حفظ و تقویت شود. 

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور بیان کرد: وجه به تزلزل و تحریف در ساختار خانواده غربی، هر گونه تمسک به شیوه‌های غربی برای حفظ خانواده، منجر به متلاشی شدن خانواده خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه افزیش نسبی آمار طلاق نه محصول فقر اقتصادی که بلکه محصول نفوذ فرهنگ مبتذل غربی در میان خانواده‌ها و برخی مسئولان و تصمیم‌گیران فرهنگی از سویی و ترویج فرهنگ اشرافی‌گری از سوی برخی مسئولان و مرفهین بی‌درد از سوی دیگر است ادامه داد: هنوز بسیاری از غربزدگان، راه نجات فرهنگ کشور را در پیاده‌سازی اندیشه‌های غربی می‌دانند. 

 

عزاداری ایام محرم همراه با معرفت و شناخت، سبب ارتقای معنویّت و اخلاق و تکامل مخاطبان، به‌خصوص نسل جوان باشد

حجت‌الاسلام علی موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قیدار با اشاره به اهمیت زکات اظهار داشت: در اهمیت زکات همین بس که از جمله مرز بین کفر و ایمان معرفی شده است، که ایتای زکات را شرط ورود به دین و جماعت مسلمانان دانسته است.

وی با اشاره به 26 تیر ماه تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی گفت: شوراى نگهبان در سال ۱۳۵۹ با دورانديشى الهی بنيانگذار كبير انقلاب اسلامى تأسيس شد، حضرت امام خمینی (ره) بر اساس تجربه‌ای که از انحراف انقلاب مشروطه و حدف اسلامیت آن و بروز استبداد رضاخانی وجود داشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای نگهبان را جهت صیانت از اسلام، قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی تاسیس کرد تا به عنوان فیلتری، ناخالصی‌های افراد و قوانین را پالایش کند و از ورود آنها به ارکان نظام جلوگیری کند. 

امام جمعه قیدار گفت: بنابراین شورای نگهبان هم حافظ مشروعیت نظام وهم حافظ جمهوریت آن است اسلاميت كشور در گرو اسلاميت قانون‏ است و شورای نگهبان ناظر بر اسلامیت قانون است جمهوریت نظام در سایه برگزاری انتخابات‌های سالم است که شورای نگهبان ناظر بر سلامت انتخابات های مختلف در کشوراست.

وی عنوان کرد: به همین خاطر حضرت امام و مقام معظم رهبری حفظ و حمایت از جایگاه شورای نگهبان را بر همگان تکلیف شرعی کردند.

حجت‌الاسلام مو‌سوی ادعان کرد: اين شورا به دلیل جایگاه رفیع و نقش اساسی که در حفظ و صیانت از نظام را دارد و مانع از نفوذ دشمن می‌باشد همیشه مورد هجمه شدید دشمنان داخلی و خارجی بوده است و در خيلي از زمان‏ها مظلوم واقع شده است. بیشترین ظلم‌ها و هجمه‌ها و نهايت بي‌انصافي در فتنه 88 به این شورا شد و تهمت تقلب بزرگ در انتخابات زده شد. این در حالی بود که تمام دولت ها و نمایندگان دوره های مختلف مجلس با همین نظام انتخاباتی بر سر کار آمده بودند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به 25 ذی‌الحجه سالروز نزول سوره هل اتی (روز خانواده) گفت: نزول سوره هل اتی در حقیقت نمادی از شکوه و عظمت انسان را به تصویر می‌کشد انفاق، ایثار، سخاوت و جود امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) زبانزد خاص و عام و حتی دشمنان آن بزرگواران است و برخی آیات قرآن کریم مانند آیه‏ ولایت(آیه 55 سوره مائده) و نیز سوره مبارکه‏ انسان ـ گواه انفاق، ایثار، جود و سخاوت علی بن ابیطالب(ع) و خانواده بزرگوار ایشان است.در این روز و به برکت دادن غذا وافطار ازسوی خانواده روزه دار امیرالمؤمنین امام علی (ع) به مسکین و یتیم و اسیر، آیات سوره مبارکه ˈهل اتی نازل شد.

وی ادامه داد: خانواده كانون آرامش، مودت و رحمت است با تضعيف پايه‏هايي آن، حياء، عفت، غيرت، مودت، رحمت و ديگر صفات پسنديده انساني، از بين مي‏رود و به‏جاي آن حرص، خودخواهي، خشونت، بي‏بندوباري، بي‏انگيزگي براي توليد مثل و بي‏اعتنايي به حقوق كودكان گسترش مي‏يابد و سرانجام تمدن بشري را به نابودي مي‏کشاند.

وی افزود: نگاه اسلام و آموزه های ناب اسلامی به نهاد خانواده ویژه است که اگر خدای ناکرده پایه های خانواده سست و متزلزل شود، سعادت، کرامت و عزت انسانی از بین خواهد رفت.

امام جمعه قیدار گفت: در عصر حاضر ،‌ بيش از هر زمان ديگر ،نظام خانواده در معرض هجوم عوامل متعدد فرهنگي ، اجتماعي و سياسي قرار گرفته است که حتی لحظه‌ای غفلت، باعث افتادن و گرفتار شدن در دام تهاجم فرهنگی غرب خواهد شد و فرهنگ غرب در هر جامعه ای که نفوذ کند، خانواده ها را متلاشی می‌سازد.

امام جمعه قیدار با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری و عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: بانیان و مجریان جلسات عزاداری باید در نظر داشته باشند که عزاداری همراه با معرفت و شناخت، سبب ارتقای معنویّت و اخلاق و تکامل مخاطبان، به‌خصوص نسل جوان باشد. 

 

علما و شعرا و مادحین تلاش کنند مطالب و اشعارشان در عزاداری ماه محرم آموزنده باشد

حجت الاسلام حسینی‌نسب امام جمعه شهرستان سلطانیه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سلطانیه با توصیه به تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت، در خطبه اول نماز جمعه هشتاد و نهمین هفته از بحث خانواده را با موضوع ازدواج و مهریه ادامه داد و گفت: یکی از مشکلات عدم پرداخت مهریه، نسیه بودن آن است و اگر نقد باشد هم پرداخت می شود و هم مقدار آن سبک خواهد بود. 

حسینی نسب در خطبه دوم با اشاره به اجتماعات مردمی روز عید غدیر و با بیان اینکه راهپیمایی عید غدیر امسال با شکوه‌تر و پرجمعیت‌تر و گسترده‌تر از هر سال در سراسر کشور برگزار شد، گفت: علاقه به امیرالمومنین و اهلبیت پیامبر(ص) ریشه در روح و جان ایرانیان دارد و این علاقه با فرهنگ ایرانی آمیخته شده است.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه اگر چه جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر بانی این تجمع چند میلیونی بودند اما حقیقت این است که میلیونها ایرانی در این امر مقدس و ملی شرکت داشتند و جشن ۱۰ کیلومتری در تهران و در شهرهای دیگر باطل السحر شبهه‌های دشمنان بود که می‌گفتند مردم کم اعتقاد شده اند و لذا دشمن را عصبانی کرده و انشالله دستجات عاشورا و پیاده‌روی ۹۰ کیلومتری اربعین بیش از این دشمن را به وحشت خواهد انداخت، افزود: اجتماعات مردم در روز عید غدیر و در روز عفاف و حجاب نشانه پایبندی مردم به ارزش‌هاست و وظیفه مسئولان در برخورد با هنجار شکنان را مشخص کرد.

خطیب جمعه سلطانیه با تحلیل اهمیت سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی و با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به قاره‌ها و کشورهای مختلف در قاره آمریکا، اروپا و آسیا و آفریقا نشانگر دیپلماسی متوازن و یکسان دولت سیزدهم است که متاسفانه در گذشته با سیاست یکجانبه گرایانه به غرب فرصت های بیشتری از دست رفته بطوری که بعد از ۱۱ سال رییس جمهور به قاره آفریقا می رود، گفت: برخی قاره آفریقا را یک قاره فقیر و ندار می دانند در حالیکه ۳۰ درصد معادن جهان را دارد و در ذخایر طلا و الماس در رتبه نخست است. 

حسینی نسب با بیان اینکه این قاره در عرصه بهداشت و درمان و توسعه کشاورزی نیازمند دیگر کشورهاست و لذا چین، هند و ترکیه سالهاست با این قاره همکاری همه جانبه دارند و فقط در سال گذشته ترکیه به لیبی ۵ میلیارد دلار صادرات مستقیم داشته که این عدد از کل صادرات ایران به اروپا بیشتر است، گفت: آفریقا می تواند فرصت های متعدد سرمایه گذاری، سودآوری و ارزآوری به ایران داشته باشد.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه در آستانه حلول ماه محرم و ماه عزای اهلبیت علیهم السلام هستیم و باید فرصت محرم را غنیمت بشمارید و در مجالس عزای امام حسین علیه السلام شرکت کنید و از منابر علما بهره ببرید و هیئت‌ها هم رعایت کنند که دستجات عزاداری یا قبل از منبر باشد و با بعد از منبر و تداخل ایجاد نکند، افزود: علما و شعرا و مادحین تلاش کنند مطالب و اشعارشان آموزنده باشد و جوانان را به عمل به دین اسلام سوق دهد و حتی سینه زنی‌ها باید همراه با معرفت افزایی باشد.

وی اهمیت امنیت همه جانبه در جامعه را یادآور شد و با بیان اینکه جشن‌های میلیونی غدیر و تجمعات و دستجات عزاداری را مدیون امنیت آفرینان نیروی انتظامی هستیم، گفت: نیروی‌های انتظامی در کنار کسب معنویت، با مقابله با اشرار، قاچاقچیان و سارقان امنیت مردم و جامعه را تامین می کنند که در این باره از اقدامات فراجای استان قدردانی می کنیم.

خطیب جمعه سلطانیه با گرامیداشت ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و بررسی و تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی و تفسیر قانون اساسی را سه وظیفه مهم این شورا دانست و گفت: شورای نگهبان یکی از نهادهای حساس است که ضامن اسلامیت و جمهوریت انقلاب اسلامی است و نظارت این شورا در انتخابات مثل فیلتر مانع ورود ناخالصی ها به مراکز حساس کشور است. 

امام جمعه سلطانیه ۲۵ ذیحجه سالروز نزول هل اتی در شأن اهلبیت پیامبر علیهم السلام را گرامی داشت و با بیان اینکه این روز در نظام اسلامی، روز خانواده و تکریم سالمندان نامگذاری شده، سالمندان را یک موهبت الهی و گوهری گران بها و موجب برکت در خانه و خانواده دانست و گفت: خداوند از انسانهایی که جوانی خود را در راه خدا صرف کرده اند، سپاسگزاری می نماید و به فرشتگان دستور می دهد پیرمردان و‌ پیر زنانی که در جوانی اهل مسجد، نماز جمعه و جماعت و اهل روزه بودند ولی بخاطر پیری در توانشان نیست، همه کارهای جوانیشان را دوباره برایشان بنویسید یعنی خداوند هم حقوق بازنشستگی پرداخت می کند. 

حسینی نسب با گرامیداشت روز خانواده و با بیان اینکه خانواده مقدسترین بنا در نزد خداوند و محل آرامش روحی و روانی و محل گسترش توحید و ارزش‌هاست، افزود: قداست و حرمت خانواده نباید با طلاق، اعتیاد و آلودگی ها از بین برود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر